
Intergamma kiest voor elektrisch
Karwei-adviseurs klaar voor zero-emissiezones

De interieuradviseurs van Karwei rijden dagelijks door het hele land om klanten thuis persoonlijk te adviseren over raamdecoratie, zonwering en vloeren. Die dienstverlening houdt niet op bij de stadsgrens, ook de vraag in binnensteden is groot. Maar de realiteit is dat steeds meer steden een zero-emissiezone invoeren. Dat vroeg om actie van Intergamma, de retailorganisatie achter Karwei en GAMMA.
“We willen dat onze adviseurs overal kunnen blijven komen,” vertelt Babette Krook, wagenparkbeheerder bij Intergamma. “Tegelijk willen we als organisatie ook echt stappen zetten in onze verduurzaming. De elektrificatie van het wagenpark is daar een belangrijk onderdeel van.”
Een helder doel, meerdere uitdagingen
Intergamma schreef een tender uit voor 52 nieuwe, 100% elektrische bedrijfswagens. De eisen voor de auto zijn onder andere een goede actieradius, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast was een persoonlijke, snelle service van de leasemaatschappij een belangrijke voorwaarde.
Babette Krook: “Kosten zijn en blijven belangrijk. Ook als de maandelijkse leaseprijs maar 20 euro verschilt, heb je het bij 52 auto’s over een substantieel bedrag. Maar je kijkt natuurlijk ook naar het totaalplaatje. Hoe zit het met de bereikbaarheid en service van de partner? Wat is hun ervaring met elektrificatie? En hoe goed kennen ze onze branche en mensen?”
De keuze viel op autolease van Centraal Beheer. Niet alleen omdat het aanbod concurrerend was, maar ook door de persoonlijke benadering en de praktische insteek. Babette Krook: “Daarmee hebben we al geruime tijd ervaring, we werken al sinds 2007 samen. Ook de vorige bestelwagens - de benzine uitvoering van de Renault Kangoo – leaseten we bij hen. De samenwerking is altijd goed bevallen. Daarnaast is ook het contact met de autodealer de afgelopen jaren erg prettig geweest.”
Actief meedenken
Jeroen Bosch, accountmanager Autolease van Centraal Beheer: “Tijdens de tender hebben wij bij de keuze voor de auto actief meegedacht over zaken als betrouwbaarheid, continuïteit, duurzaamheid en kwaliteit. Geen standaardverhaal, maar écht advies op maat. Ook hebben we Intergamma samen met de dealer goed kunnen adviseren over de belettering en afwerking van de laadruimte waarbij we natuurlijk rekening hebben gehouden met wens van de Karwei-medewerkers. En we hebben meegedacht over de in te bouwen track & trace-kastjes. Deze zijn niet alleen van belang voor het poulebeheer, maar ook voor de verplichte CO2-registratie van zakelijk en woon-werkverkeer.”
“Als wagenparkbeheerder komt er nogal wat op je af. Gelukkig kan ik met al mijn vragen terecht bij Etienne, mijn vaste contactpersoon. Hij reageert altijd snel en komt met praktische oplossingen. Heel prettig en vertrouwd.” - Babette Krook, wagenparkbeheerder Intergamma
Inzetbaar van binnenstad tot buitengebied
Alle elektrische Renault Kangoo bestelwagens zijn inmiddels turn-key opgeleverd en in gebruik genomen. Babette Krook: “Een groot voordeel voor de inzetbaarheid is, dat veel vestigingen al over laders beschikken of in ieder geval in de buurt een voldoende groot laadaanbod is. En dat laadaanbod wordt in de nabije toekomst alleen maar groter: Intergamma en Shell werken sinds 2022 aan de uitrol van 1.400 snellaadplaatsen bij de bijna 380 bouwmarkten van Intergamma in Nederland en België.”
Verborgen kosten elektrisch rijden
Bij elektrisch rijden is het van belang de verborgen kosten in de gaten te houden. Wat je uiteindelijk per kilometer betaalt, is afhankelijk van het stroomtarief, het starttarief, transactiekosten, roamingkosten, abonnementskosten van de laadpas en eventuele blokkeerkosten voor ‘paalkleven’. Zorg dat je deze factoren goed in kaart brengt als je op elektrisch rijden overstapt, dat voorkomt onverwacht hoge kosten.
Meer weten? Zo pak je de verborgen kosten van elektrisch rijden aan
Zakelijk én persoonlijk
Babette Krook: “Hoewel we al lang samenwerken, weten ze mij nog steeds te verrassen." Zo waren ze bij de oplevering van de auto’s om onze medewerkers wegwijs te maken. Want elektrisch rijden is echt iets anders dan rijden in een benzineauto. Dat hoeven ze niet te doen, maar ze doen het wel. Ook hebben ze geholpen met een promotievideo. Dat maakt de samenwerking voor mij net even wat persoonlijker.”
Ook aan de slag met verduurzaming?
Ben je zelf bezig met het verduurzamen van je wagenpark, of wil je weten wat zero-emissiezones betekenen voor jouw bedrijfsvoering?
Download dan ons whitepaper:
Stappenplan voor een duurzaam wagenpark
Of neem direct contact op met ons, we denken graag me je mee over de volgende stappen in de elektrificatie van jouw wagenpark.